Ongaku 音楽 Ljud och glädje = Musik. En kvalitativ studie om fyra Japanska musiklärares reflektioner kring sin musikundervisning.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Bakgrunden till denna studie kommer sprunget av ett generellt intresse för Japan som land samt en vänskapsrelation med en musiklärare från Japan. Syftet är att skapa en bättre förståelse för de tankar och resonemang japanska musiklärare har om sitt eget ämne. Litteraturdelen går igenom några få kulturella aspekter, skolans olika nivåer, en genomgång av kursplanen samt några andra faktorer av relevans för studien. Studiens data utgörs av fyra semi-strukturerade intervjuer och observationer av musiklektioner på tre skolor i Japan. Analysen gjorden med öppen kodning. Undersökningens resultat tyder på att lärarna värderar reflektionsförmåga och sång högt. Genom sin musikundervisning vill lärarna att eleverna ska kunna förstå omvärlden bättre samt kunna använda musiken till att kanalisera sina känslor. Spel med instrument sker men är sparsamt under ordinarie undervisning, däremot erbjuds stora möjligheter för den som vill spela i skolans klubbverksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)