Effektivisera byggbranschen med system för leveransplanering : En kartläggning av befintlig situation och fallstudier för två pilotprojekt

Detta är en M1-uppsats från Lunds universitet/Teknisk logistik

Sammanfattning: Problemformulering: Hur ser informationsflödet mellan leverantör och entreprenör ut och vilka icke värdeskapande aktiviteter finns idag kopplade till en bristfällig leveransplanering? Kan dessa aktiviteter reduceras med befintligt systemet eller finns önskemål att ändra eller ta fram en helt annan typ av system? Syfte: Att ge läsaren en god inblick i hur det arbetars med materialförsörjning på en byggarbetsplats och aktiviteter som rör detta. Rapporten ska tydliggöra ifall leveranssystemet är bra, behöver förbättras eller förkastas helt. Metod: Studien kommer genomföras som en kartläggning och två fallstudier. Dagsläget kartläggs genom kvalitativa studier med sin grund i intervjuer med leverantörer, platschefer och logistikansvariga. Två pilotprojekt som använder sig av leveransplaneringssystemet kommer att utvärderas på ett kvalitativt sätt genom två fallstudier med sin grund i intervjuer och observationer. En av fallstudierna sker som en aktionsstudie där författaren själv arbetar med ett system för leveransplanering. Målgrupp: Målgruppen för studien är de företagen som är inblandande i försörjningskedjan till en byggarbetsplats. Inte endast NCC Construction utan även leverantörer samt transportföretag. Olivetree, som tar fram systemet, är även de en målgrupp då de genom studien får feedback på sitt system. Det kan tänkas att även konkurrenter till NCC kommer att vara intresserade samt personer som studerar logistik i byggbranschen. Slutsats: Det finns behov av att ändra tillvägagångssätt för leveransprocessen för både sortimentsinköp och projektinköp. Ett steg i rätt riktning är att strukturera upp informationen mellan entreprenör och leverantör. Idag finns det ingen genomgående struktur på informationen som beaktar leveransplanering. För sortimentsinköp sker leveransen enligt förutbestämda avtal och projektinköp genom Exceldokument som e-postas mellan entreprenör och leverantör. Detta gör att leveransplaneringen blir ineffektiv. Systemet beaktar detta då det finns en funktion där leveransplaner skapas. I leveransplanerna skapas leveransdelar med innehåll och bestämt leveransdatum. Leveransplanerna gör att risken för missförstånd minskar kraftigt då det bara finns en leveransplan som uppdateras direkt och den tidigare versionen försvinner. Av leveransdelarna skapas kolli. Ett kolli har en bestämd slutdestination, märks tydligt och när materialet kommer till arbetsplatsen lyfts det direkt till rätt position på bygget för att minska icke värdeskapande aktiviteter och materialspill. Leveransplanerna är idag inte ihopkopplade med inköpssystemet samt leverantörens system vilket önskas i framtiden för att ytterligare effektivisera processen. Det sker väldigt många leveranser till byggarbetsplatser och ofta finns det ingen direkt plan för materialet. Om det är en trång arbetsplats kan det också vara svårt att planera leveranserna för att de inte ska kollidera. Systemet innehåller en leveranskalender där arbetsledare och underentreprenören kan boka tider for lossning. I kalendern bokas en tid kopplad till en lossningszon och resurs. Genom kalendern undviks att leveranser kollisiderar och genom att visa kalendern får alla en bra bild av när material kommer och hur produktionen kommer se ut under veckan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)