Nivågruppering inom matematikundervisning : En systematisk litteraturstudie som belyser konsekvenser för lärande av matematik vid nivågruppering i matematikundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att undersöka hur nivågruppering kan påverka elevers lärande i skolans tidigare år. Syftet har uppfyllts genom att svar sökts på två frågeställningar; den första rörande vilka för- respektive nackdelar avseende elevers lärande i matematik framträder vid nivågruppering. Den andra frågeställningen som denna studie svarar på är vilka faktorer för elevers lärande som spelar in vid nivågruppering i matematikundervisning. Detta har skett via en systematisk litteraturstudie där vetenskaplig forskning inhämtats för granskning och analys. Studiens resultat avslöjar att nivågruppering i matematik sällan gynnar elevers lärande generellt och oftast drabbar de lågpresterande elevernas lärande negativt. Resultatet indikerar också att dessa negativa effekter är en följd av skolornas bristande organisering av, och lärarnas inställning till, nivågruppering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)