Val av inköpskanal : Hur kan köparpersonligheter påverka?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Problembakgrund och problemformulering: Sverige är ett av de länder i världen där ehandel förekommer mest frekvent, dock inte av dagligvaror. Detta är ett problem för de matbutiker som väljer att erbjuda e-handel då det inte är lönsamt. Från ett konsumentperspektiv kan detta bero på bland annat livssituation, vanebeteende och köparpersonlighet. Frågan blir då i vilken utsträckning dessa faktorer påverkar val av inköpskanal. Syfte och frågeställning: Syftet med uppsatsen är att beskriva hur attityder mot en rad butikskomponenter ser ut hos olika konsumenter med olika köparpersonligheter och vilka köparpersonligheter som regelbundet handlar dagligvaror online samt vilka som inte gör det. Frågeställningen som uppsatsen utgår ifrån är därför: “Hur kan attityder till butikskomponenter och köparpersonligheter påverka val av inköpskanal hos konsumenter som regelbundet handlar dagligvaror online via en matbutik respektive konsumenter som handlar dagligvaror i fysisk butik?” Metod: En kvalitativ metod användes i den aktuella uppsatsen. Djupintervjuer utfördes med 14 respondenter från Sverige i två olika grupper: de som regelbundet handlar dagligvaror via en matbutik och de som inte gör det. Frågorna som ställdes handlade om attityder, attribut, vanor, livssituation, erfarenheter och val av inköpskanal. För att behandla alla frågor teoretiskt skapades en analysmodell som verktyg för skrivandet av uppsatsen. Slutsats och förslag till framtida forskning: Inga övergripande skillnader mellan de respondenter som regelbundet handlar dagligvaror online via en matbutik och de respondenter som inte gör det fanns genom studien. Dock sågs nyansskillnader inom respektive grupper och mellan grupperna. Vidare fanns att konsumenters köparpersonligheter och utomstående faktorer såsom livssituation hade ungefär samma grad av påverkan på valet av inköpskanal. Det var omkring samma antal respondenter som påverkats till att välja den kanal de valt på grund av utomstående faktorer som det antal som valt inköpskanal på grund av sin köparpersonlighet. Förslag till framtida forskning skulle kunna vara en mer extensiv studie med respondenter från hela Sverige, då den aktuella studien utfördes i Jönköping och Göteborg samt forskning om hur matbutikerna kan få sin e-handel att öka.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)