Arbetsprocess för reklambilder : Hur kan samarbetet mellan beställaren, fotografen och retuschören effektiviseras?
Sammanfattning: De har en gemensam slutdestination men olika stopp på vägen. Så kanprojekt med samarbete mellan beställare, fotograf och retuschör beskrivas.I projekt med flera parter är det inte svårt att förstå att förlängdadeadlines, överskridande av budget, bristande kommunikation och friktionmellan parterna kan förekomma. I detta arbete har arbetsprocesser inomframställningen av reklamkampanjer bestående av fotografiska bilderanalyserats för att definiera styrkor och svagheter. Målet var att ta framriktlinjer för de olika parterna att använda sig av vid framtida arbete.Efter intervjuer med sex personer aktiva i branschen, som syftade till attkartlägga respektive parts arbetsprocess, samt deras syn på samarbetetdem emellan, kunde välgrundade resultat nås.I de riktlinjer som studien resulterat i kan det bland annat utläsas att entydlig brief samt användandet av mallar och checklistor är centrala delar ien välfungerande arbetsprocess. Vilket bidrar till ett slutresultat av högkvalitet och leverans inom givna tidsramar.Detta arbete har utförts i samarbete med Linjepunkt Repro som arbetarmed avancerad bildretusch och grafisk produktion. Samarbetet bidrog tillen tydligare inblick i branschen och värdefulla kontakter inom de olikaområdena som undersökts och ligger till grund för arbetet. Resultatet avstudien skulle kunna gynna företaget i fråga samt deras samarbetspartnersmen kan även appliceras på andra liknande arbetsprocesser.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)