Möjligheter och utmaningar vid arbetet med social hållbarhet i försörjningskedjor

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Sammanfattning: De sociala hållbarhetsfrågorna har blivit allt mer aktuella i takt med att globalisering, outsourcing och inköp från olika världsdelar ökar allt mer samtidigt som nätverken av leverantörer och aktörer expanderar, vilket är en av anledningarna till att komplexiteten i försörjningskedjorna växer. Problem som dåliga arbetsvillkor, obeaktade regler och oetiskt arbetssätt i försörjningskedjan har uppmärksammats både i näringslivet samt i bredare aspekter av samhället. Trots uppmärksamheten saknas tydliga definitioner kring innehållet i begreppet social hållbarhet. Denna studie avser att undersöka de möjligheter och utmaningar kring social hållbarhet som kan uppstå i försörjningskedjan vid inköp av tjänster. Den teoretiska referensramen ämnar att definiera social hållbarhet samt ge en förståelse kring hur begreppet kan implementeras och användas vid inköp av tjänster. Vidare beskriver teorikapitlet i vilka former de sociala aspekterna appliceras i en kontext av försörjningskedjor. Genom en kvalitativ studie har data samlats in och analyserats för att kunna besvara studiens syfte. Den huvudsakliga slutsatsen som presenteras är att bristen på en tydlig definition av social hållbarhet kan försvåra arbetet i frågan. Vidare framställs att hänsynstagande till de sociala aspekterna i kombination med samarbete mellan leverantör och köpare är viktiga att beakta vid inköp av tjänster.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)