Teachers College Reading and Writing Project – ett inkluderande förhållningssätt

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur förhållningssättet Teachers College Reading and Writing Project kan stödja elever med läs-och skrivsvårigheter. Studien förväntas svara på vilka effekter vägledande samtal har på elevers självständighet samt hur samtalen kan bidra till en ökad läsutveckling. Vidare förväntas den svara på vilket sätt lär-kompisar kan bidra till inkludering för elever med läs-och skrivsvårigheter. I bakgrunden presenteras styrdokument och Salamancadeklarationen och i avsnittet begreppsförklaring klargörs centrala begrepp utifrån forskning och litteratur. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv samt ett specialpedagogiskt perspektiv där gemensamt lärande och inkludering är två centrala begrepp. Det är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. I resultatet framkommer att vägledande samtal påverkar elevers läs-och skrivutveckling positivt och bidrar till empowerment. Likaså lär-kompisar visar sig vara ett framgångsrikt koncept för att öka elevers utveckling och medverka till inkludering i klassen. Dessa olika typer av stöttning kan kopplas till skollag och läroplan vilka betonar kravet på en likvärdig utbildning där alla elever har rätt till individanpassat stöd (Skolverket, 2017b). Avslutningsvis ges förslag på vidare forskning inom Teachers College Reading and Writing Project.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)