Könsmönster i klassrummet : – några elevers uppfattningar kring vilka beteenden som råder beroende på kön

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Författare: Josefine Klasson; Annie Sundquist; [2011]

Nyckelord: Genus; Könsmönster; Klassrum; Elever; Skola;

Sammanfattning: Studiens problemområde är att undersöka vilka traditionella könsmönster som kan uppfattas som framträdande i ett klassrum. Studien syftar även till att undersöka några elevers uppfattningar om vilka beteenden som råder i klassrummet beroende på kön. Även elevernas uppfattningar kring lärares bemötande gentemot dem är ett av studiens syfte. Vi har använt oss av en kvalitativ ansats och metoden var observationer och intervjuer. Det här gjordes för att vi ville jämföra observationerna med elevernas uppfattningar som framkom under intervjuerna. Observationerna är gjorda i en årskurs sju, på en skola i sydöstra Sverige. Intervjuerna är genomförda med åtta elever i nämnda klass. Resultatet visar att det går att urskilja traditionella könsmönster i ett klassrum, så som de tysta flickorna och de stökiga pojkarna. Våra respondenter bekräftar vad vi uppmärksammat under observationerna med att pojkarna tar för sig mer än flickorna och att flickorna har lättare att koncentrera sig på skolarbetet än pojkarna. Respondenternas uppfattningar är även att lärarna talar på olika sätt till flickorna respektive pojkarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)