Övergång till distansarbete - Kommer det att påverka kundrelationer?

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Författare: Pawel Gieda; Karina Wisniewska; [2020]

Nyckelord: B2B; distansarbete; kundrelationer;

Sammanfattning: Distansarbete är ett fenomen som har vuxit ständigt fram de senaste decennierna och som förväntas att öka mer inom den närmaste framtiden. Fenomenet kan påverka individer och organisationer på ett antal olika sätt och kan medföra både positiva och negativa effekter. En av aspekterna som kan påverkas av övergången till distansarbete är organisationers relationer med deras kunder. Detta examensarbete studerar hur individers övergång från kontorsarbete till distansarbete kan påverka kundrelationer inom business-to-business-verksamheter. Denna studie är en kvalitativ studie, där insamlingen av det empiriska materialet skede exklusivt genom intervjuer. Studien tittar på hur distansarbete påverkar individers liv och välmående, deras förmåga att utföra sitt arbete, deras förmåga att samarbeta och kommunicera med andra, samt vilka attityder individer har till denna typ av arbetsform. Studiens resultat indikerar att övergång från kontorsarbete till distansarbete kan påverka individer på ett antal olika sätt. De kan uppleva isolering och bristande känslor av tillhörighet på grund av avsaknad av socialt umgänge, men i vissa fall kan de istället må bättre av att arbeta hemifrån om de känner att de behöver det. Människor kan bli mer effektiva och produktiva, men det beror på arbetsuppgifterna och vilka arbetsverktyg som krävs. Kommunikationen och samarbetet verkar inte förändras, om detta har fungerat bra innan övergången. Studien visar att en generell inställning till denna arbetsform är att individer vill att det ska finnas som ett komplement till kontorsarbete, men inte som en helhetslösning. Resultatet i denna studie tyder på att alla dessa aspekter påverkar kundrelationer i någon utsträckning och beroende på om distansarbete introducerats på heltid eller deltid kan kundrelationerna försämras respektive förbättras. Studiens resultat kan vara användbar för både forskare och organisationer. Forskare kan använda denna studie som en utgångspunkt för vidare studier. Organisationer kan använda denna studie informativt, om de funderar på övergång till distansarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)