Kundutbildning från tre infallsvinklar : En fokusgruppstudie om hur utmaningar skulle kunna reduceras

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Lärande

Sammanfattning: Denna studie är utförd på uppdrag av Saab i Järfälla. Utbildarna från underdivisionen Combat Systems som är en del av divisionen C2S (Command and Control Systems) ansåg att de behövde hjälp för att kunna reducera de utmaningar som utbildarna upplever i kundutbildningen. Syftet med denna studie är att kartlägga svårigheterna i utmaningarna som utbildarna upplever i kundutbildningen samt att analysera på vilket sätt dessa utmaningar skulle kunna redu-ceras. Fokus ligger på företagskultur, pedagogisk kompetens, och sakkunskap. Utvecklingen av kompetens för den enskilde utbildaren och organisationen diskuteras och betydelsen av att organisationen använder rätt kompetenser kartläggs. Företagskultur diskuteras och teorier om vad en organisation kan göra för att stärka sin kultur för att kunna utveckla kundutbild-ningen vidare, presenteras. Ett kvalitativt tillvägagångssätt används för att samla in data till studien i form av fokusgruppsintervjuer. En tematisk analysmetod används för att bearbeta data från intervjuerna. De koder och teman som används i den tematiska analysen är kopplade till den presenterade teorin. Resultatet påvisar att de olika utmanande situationerna som utbildarna säger sig uppleva på-verkar varandra och influerar hela organisationen. Ett exempel på vad Saab skulle kunna göra för att reducera de utmaningarna som uppstår presenteras och diskuteras utifrån resultatet av denna studie. Det mest framstående som Saab skulle kunna göra för att reducera svårigheterna som uppstår, utifrån denna studie, är: förbättra kommunikationen, samarbeta och försöka skapa en stark företagskultur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)