Lokalsamhället som klassrum : En kvalitativ studie om SO-lärares syn på utomhuspedagogik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Upplevelser med hjälp av kroppen och användningen av olika sinnen är betydelsefullt för människans lärande. Inlärningsprocessen kan implementeras och förstärkas genom utomhuspedagogik. Trots lärares medvetenhet av effekter av utomhuspedagogiken är detta inte något som används allt för flitigt i dagens skola och frågan är varför? Hur kommer det sig att lärare väljer att stanna innanför klassrummets fyra väggar och undervisa? Vad är det som hindrar lärare att ta sig utanför klassrummet och undervisa i en utomhusmiljö? Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om utomhuspedagogikens svårigheter, möjligheter och effekter. Studien riktar sig mot mellanstadielärare i en mindre kommun i södra Sverige som undervisar i SO-ämnen. Två forskningsfrågor besvaras i resultatet som är följande; Vilka möjligheter och svårigheter kan So-lärare uppleva i arbetet med utomhuspedagogik? och Vad anser SO-lärare underlättar användningen av utomhuspedagogik? Studien utgår från Szczepanskis (2007) teori som belyser platsbaserat lärande där en människa lär i samband med kroppen och alla sina sinnen. Att få undervisning utomhus kan bidra till goda effekter på elevers lärande, bland annat handlar det om att elever får aktivera sig fysiskt och vara i en miljö som bidrar till en god hälsa. Genom att lämna en strukturerad klassrumsmiljö och få möta en ostrukturerad utemiljö lär eleven sig genom helhetsupplevelser. För att besvara studiens forskningsfrågor har sex mellanstadielärare med inriktning på SO-ämnena intervjuats genom semistrukturerad intervju. Med utgångspunkt i studiens syfte och frågeställningar formulerades resultatets huvudrubriker; utomhuspedagogikens svårigheter, utomhuspedagogikens möjligheter och främjande arbete. I resultatet framkom det att placering av skola, planering, tid, kompetens och läroplan har en stor betydelse för användandet av utomhuspedagogik i SO-ämnena. Det framkom även att skolledning och kollegialt arbete har en betydelse för att utomhuspedagogik ska vara genomförbart.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)