Att undervisa de yngsta barnen i förskolan i matematik : En kvalitativ intervjustudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Detta är en kvalitativ studie med syftet att bidra med kunskap om hur förskollärare undervisar de yngsta barnen i matematik i förskolan. Syftet konkretiseras med två forskningsfrågor. Samtalsintervju  i form av semistrukturerade intervjuer har genomförts med sex förskollärare från olika kommuner i Sverige. Vygotskijs sociokulturella teori och dess centrala begrepp används i denna studie som utgångspunkt för analys. Respondenterna beskriver vilka olika material som de använder i undervisningen. Det handlar om material som är populära bland barngruppen, material som är tillgängliga i stunden och konkreta material som de anser viktiga speciellt för de yngsta barnen. Materialen integreras i barnens lek och respondenterna ger barnen möjlighet att fysiskt interagera med materialen. Resultatet visar också att det är viktigt att använda rätt matematiska begrepp tillsammans med material när man undervisar de yngsta barnen. Studiens resultat visar att respondenterna väljer att undervisa  de yngsta barnen i matematik genom spontan och planerad undervisning. Det framgår också i studien att närvarande respondenter som kan samspela och ha dialog med barnen är en viktig förutsättning för att undervisa de yngsta  barnen i matematik. I studiens resultat visar det sig att en del respondenter  inte skiljer  på begreppen undervisning och lärande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)