Bilder i svenska som andraspråksundervisningen - en bild av hur bilder kan vara språkstimulerande för eleven i grundskolans senare år

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Malin Sandgren; [2009-01-16]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Uppsatsen behandlar hur bilder kan leda till språkliga aktiviteter och därmed också hur bilder kan vara språkstimulerande för andraspråksinläraren. Uppsatsen inleds med en litteratur- och forskningsöversikt som beskriver några pedagogiska teorier kring lärande och utveckling. I forskningsöversikten beskrivs också bilden som verktyg för kommunikation och svenska som andraspråk i teori och praktik. Till sist behandlas bilder och bildskapande som väg till målspråket och varför man skall använda bilder och bildskapande i svenska som andraspråksundervisningen. Undersökningen visar att bilder i undervisningen kan ha mycket positiva effekter för andraspråksinläraren genom att de bland annat fungerar som igångsättare till skriftlig och muntlig produktion. Genom bilder kan eleven också åskådliggöra sin verklighet och sina tankar, vilket avspeglar sig både i de diskussioner som bilderna gav upphov till och i elevernas skriftliga produktion. Bilderna möjliggjorde för eleverna att arbeta på sin kognitiva nivå och de bilder som används i den observerade undervisningen bidrar till att de språkliga aktiviteterna tala, lyssna, skriva och läsa stimuleras. I undersökningen framkommer det att bilder i svenska som andraspråkundervisningen upplevs som positivt av eleverna, även om det finns en tendens hos vissa elever att tycka att detta arbetssätt inte är ”riktigt arbete”. Men då undersökningen visar att bilder kan vara språkstimulerande på olika sätt är det viktigt att pedagogen, precis som i all undervisning, diskuterar de didaktiska frågorna varför, vad och hur med eleverna. Eleverna kan då bli medvetna om sin egen inlärning och få en förändrad attityd till arbetssättet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)