“Går det att räkna med det här…” : -Pedagogers förhållningssätt till digitala verktyg och matematik i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med vår studie var att ta reda på hur pedagoger beskriver att de arbetar med digitala verktyg för att främja det matematiska lärandet i förskolan. Vi utgick från två frågeställningar som vi har besvarat med hjälp av en kvalitativ webbenkätundersökning med kvantitativa inslag, vi fick svar från 31 pedagoger med olika utbildningsnivåer. Frågorna handlar om hur pedagogerna ser digitala verktyg som ett komplement i matematiskt lärande. Vi har analyserat materialet med hjälp av TPACK ramverket skapat av Mishra och Koehler året 2006. Datainsamlingen visar att det finns en stor användning av digitala verktyg för ett matematiskt syfte och att det finns en stor vilja att använda dem. Resultatet visade att ett flertal pedagoger är positiva till att använda dem när de lär barnen matematik och även andra ämnesområden. I våra analyser med TPACK kunde vi se hur flera av pedagogerna har övervägt sitt användande av de digitala verktygen och vad de tillför det matematiska lärandet så väl som de andra ämnesområdena. Slutsatserna vi dragit är att ett flertal pedagoger har en väl utvecklad förståelse från analyserna i TPACK och besitter många kunskaper att kunna arbeta matematiskt med de digitala verktygen i åtanke. Dock så fann vi att det finns en tydlig önskan om att få mer förståelse för hur de ska kunna få in det i verksamheten och ha en tydligare bild av hur de ska kunna använda de digitala verktygen på ett mer inriktat sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)