"Det är som om att min storlek aldrig tar slut" - En kvalitativ studie om hur och vad konsumenter upplever som värde i användandet av in-store kiosks och dess digitala funktioner

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: In-store kiosks och dess digitala funktioner har tagit en plats i utvecklandet av detalj-handelns butiker i syfte att bland annat skapa konkurrensfördelar. Vidare innebär det att digitala funktioner kan bidra till att skapa värde för konsumenter, däremot har tidigare studier studerat fenomenet ur ett företagsperspektiv. Detta innebär att det saknas kunskap kring hur konsumenter upplever värde i användandet av digitala funktioner. Syftet med vår studie är att skapa en djupare förståelse för hur användandet av in-store kiosks och dess digitala funktioner i butiksmiljö kan bidra till konsumenters upplevda värde. Således syftar studien även till att bidra med kunskap kring vilka digitala funktioner konsumenter efterfrågar i in-store kiosks som kan leda till att de upplever ett värde i användandet av dem. Frågeställningarna som tagits fram för att uppnå studiens syfte är: hur och vad upplever konsumenter som värde i användandet av in-store kiosks och hur upplever konsumenter värde i användandet av de digitala funktionerna lagersaldo och order-in-store? Detta är en kvalitativ studie som genomförs med en abduktiv metod. Empiriinsamlingen har skett via djupintervjuer med tio konsumenter vilka valdes utifrån ett målinriktat snöbollsurval. Vidare studeras syftet med hjälp av teorier och tidigare forskning kring det upplevda kundvärdet och in-store kiosks samt de digitala funktionerna lagersaldo och order-in-store. Studien kommer fram till att konsumenter kan uppleva värden i in-store kiosks och dess digitala funktioner. Dock kan det upplevda värdet påverkas av olika faktorer såsom vana hos konsumenter, andra människor i omgivningen, hur väl funktionen fungerar och engagemanget i köpet konsumenter gör. Studien kommer även fram till att konsumenter efterfrågar fler digitala funktioner som kan bidra till att de upplever lustfyllda värden i användandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)