Lokala företags marknadsföringsmöjligheter på Facebook

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Att undersöka skillnader i konsumenters facebookbeteende angående företags aktiviteter på Facebook beroende på om dessa är lokala eller nationella/internationella. Vidare undersöker studien om det finns något som kännetecknar konsumenter med preferenser gentemot lokala företag på Facebook. Metod: Vårt vetenskapsteoretiska perspektiv i denna uppsats är positivistiskt. Vidare har vi haft en deduktivistisk ansats och en kvantitativ forskningsmetod. Teoretiska perspektiv: Vi har i vår deduktiva forskningsansats utgått från Theory of Reasoned Action för att undersöka människors intentioner till ett beteende. Vidare har vi applicerat word of mouth-teorier för att vidare analysera våra resultat. Slutligen har vi använt oss av identitetsskapande teorier för att, likt med word of mouth-teorierna, analysera våra resultat. Empiri: Vårt material bygger på en pilotstudie med 12 deltagare samt en huvudstudie i enkätform med 209 respondenter. Enkätsvaren samlades in på publika platser i Malmö. Resultat: Vår studie visar på en mer positiv attityd till lokala företags aktiviteter på Facebook än för nationella/internationella företag. Den åldersgrupp som är speciellt representerad bland denna åsikt är den över 36 år och uppåt. Vidare visar studien att konsumenter är mer positiva till att ”gilla” sidor än att ”dela” inlägg, som verkar vara en mindre populär aktivitet av de två.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)