Hyllvärmare eller levande styrdokument?

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Författare: Johanna Montell; [2015-02-12]

Nyckelord: Implementering; avfallsplan; påverkande faktorer; kommun; A2020;

Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att jämföra hur kommuners avfallsdirektiv implementeras. Uppsatsen fokuseras kring implementering och på faktorer som kan ha påverkan på implementeringen. Studien har genomförts genom en jämförande studie där den gemensamma kommunala avfallsplanen, A2020, och implementeringen av densamma ligger till grund. Göteborgsregionens 13 kommuner (Ale, Alingsås, Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Partille, Stenungsund, Tjörn och Öckerö) skall alla arbeta utifrån samma avfallsplan ”A2020 – avfallsplan för Göteborgsregionen” som fastställdes av Göteborgsregionens kommunalförbund (GR) i september 2010. Ett urval på fyra av kommunerna gjordes och anställda inom avfallsområdet har intervjuats för att ge svar på hur A2020 implementeras i kommunerna. Utifrån den empiriska data som intervjuerna givit har sedan skillnader i implementeringen av A2020 hittats samt förklaringar till varför implementeringen ser olika ut i kommunerna. I studiet av tidigare forskning av implementering framkommer ett antal faktorer som påverkar implementering. Fem av dessa faktorer har i föreliggande studie valts ut och bildat uppsatsens analysram. De påverkande faktorer som valts ut är insatsens bakgrund, utförarna, kontroll, samarbete samt övrig omgivning. Guiden som använts vid intervjuerna är baserad på bland annat dessa faktorer. Det insamlade empiriska materialet har analyserats utifrån denna analysram och de slutsatser som dragits utifrån analysen är att:  Det finns skillnader i implementeringen av A2020 kommunerna emellan.  Den starkast påverkande faktorn på implementeringen visar sig vara bakgrundsfaktorn, mer specifikt de berördas deltagande vid framställningen av A2020. I kommuner där närhet till framställningen av A2020 var mycket svag var också planen inte implementerad på tänkt sätt.  Faktorn kontroll hade liten påverkan på implementeringen. Dock visar det sig att en annan faktor, samarbete, ersätter faktorn kontroll. Detta då det genom samarbete kommunerna emellan skapas tryck på att nå mål samt att kontroll av arbetet med A2020 sker inom detta samarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)