Studenters upplevelser - Service Management-utbildning ur ett introvert & extrovert perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Akademiska studier är ett sätt för att höja sin kunskapsnivå inom ett visst område. Kunskapen tillgodogörs genom kurser på landets högskolor och universitet som är uppbygga med hjälp av en mängd varierande upplägg och examinationsformer. Dessa olika studiekontexter passar olika personlighetstyper olika bra och är relaterat till deras förmågor till engagemang. Personlighetsspektrumet introvert-extrovert innehåller två vitt skilda sätt att relatera till sin omvärld. Denna studies syfte är att se till hur introverta och extroverta studenter på utbildningen Service Management upplever sina studier och hur dessa upplevelser stämmer överens med deras behov och förutsättningar för lärande utifrån deras personlighetstyper. Dessa upplevelser har utgjort uppsatsens empiri, som insamlats med hjälp av intervjuer av introverta och extroverta studenter. Detta har analyserats med uppsatsens teoretiska utgångspunkt i tidigare forskning kring introversion och extroversion kopplat till teorier om inlärning, social kontext och extern påverkan. Studien har visat att det finns skillnader i upplevelserna av sin studietid, men även likheter. Olika eximinationsformer kan uppfattas på samma sätt, men av olika avledningar utifrån sina personlighetspreferenser. De båda personlighetstyperna har också skilda sätt att reagera gentemot yttre stimuli vilket påverkar deras upplevelse av miljö, omgivning och sociala faktorer under utbildningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)