Öletikettens inflytande påkvinnors ölintresse

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

Sammanfattning: Denna studie syftar till att undersöka i vilken utsträckning kvinnor påverkas av öletikettens utseende. För att undersöka detta genomfördes en visuell innehållsanalys för att ta fram de vanligaste designelementen från makro- och mikrobryggeriers öletiketter. Därefter skapades typetiketter baserat på de vanligaste designelementen för respektive bryggerityp som sedan bedömdes i en webbenkät. Webbenkäten omfattade 130 kvinnor som dels fick bedöma typetiketterna efter egen preferens, dels svara på frågor som berörde öletiketter ur ett genusperspektiv. Avslutningsvis genomfördes fyra semistrukturerade djupintervjuer med respondenter aktiva inom ölbranschen för att få ett bredare perspektiv på ämnet. Respondenternas svar användes till att besvara frågeställningarna i studien. Det visade sig att mikro- och makrobryggerierna har vissa skillnader i sin design. Mikrobryggeriernas öletiketter var färggladare och hade ett mer lekfullt designmanér gentemot makrobryggerierna som använde en mer traditionell design. Studien visade bland annat att könsnormer och smakfaktorer påverkar kvinnors ölintresse i större utsträckning än själva öletiketten. Studien visade även att kvinnor är intresserade av lokalproducerad öl, smaker och fler alkoholfria sorter. Resultaten antyder att kvinnor upplever att vissa öletiketter har en maskulin framtoning och att det finns ett intresse för mer färgglada, ljusare och mindre maskulina öletiketter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)