Säljteknik : metoder och tekniker för bäst resultat

Detta är en M1-uppsats från Högskolan Väst/Avd för lantmäteriteknik och matematik; Högskolan Väst/Avd för lantmäteriteknik och matematik

Sammanfattning:

Syftet är att ta reda på hur en fastighetsmäklare ska agera, vilka tänkbara metoder och tekniker som ska användas för att uppnå höga resultat inom fastighetsförmedling. Uppsatsen har tillämpat den kvalitativa och den kvantitativa metoden för att få en bred kunskap om ämnet. Intervjuer har genomförts med fastighetsmäklare och kunder. Uppsatsen tar hänsyn till vilka teorier, metoder och tekniker en fastighetsmäklare ska använda sig av för att kunden ska välja denne till uppdraget. Försäljningssamtalet byggs upp i fyra olika delar i form av inledning, behovsanalys, presentation och avslut. Det första mötet med kunden är viktigt då den större delen av kundens uppfattning av fastighetsmäklaren görs. Det är också viktigt att tänka på kroppsspråket som utgör åttio procent av all mänsklig kommunikation. Efter en god genomförd inledning börjar behovsanalysen, som går ut på att ta reda på information om kunden. "Vart står ni i livet idag? Vart vill ni bo? Varför vill ni flytta? Berätta om er bostad? " Med informationen från behovsanalysen, använder fastighetsmäklaren sina tjänster och säljtekniker för att möta kundens förväntningar. I presentationen lägger fastighetsmäklaren upp vem denne representerar och vad som kan erbjudas till kund. När fastighetsmäklaren anser sig ha presenterat sin tjänst väl och börjat uppfatta olika köpsignaler från kund går fastighetsmäklaren på avslut. När fastighetsmäklaren går på avslut möter denne eventuella invändningar hos kund och försöker gå på avslut igen. Det är viktigt att följa upp kunden efter en avslutad affär och det bästa sättet att göra det är att ringa upp kunden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)