Hur farlig är floden och hur väl kan vi simma?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka hur gymnasielärare upplever och hanterar sin psykosociala arbetsmiljö. Vidare är syftet att undersöka hur lärare använder självledarskap eller andra strategier och hur de kopplas till deras upplevelser av meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet. Metod: Uppsatsen bygger på en kvalitativ metod och en tolkande epistemologi samt ett abduktivt förhållningssätt. Empirin har insamlats genom 10 semistrukturerade intervjuer med gymnasielärare i Skåne som har arbetat som lärare i minst 10 år. Respondenterna är anonyma och har fått fiktiva namn i uppsatsen. Empirin har analyserats med hjälp av en innehållsanalys där materialet har kodats och tolkats. Teori: Psykosocial arbetsmiljö, KASAM - meningsfullhet, begriplighet, hanterbarhet, självledarskapsstrategier - beteendefokuserade strategier, naturliga belöningsstrategier, konstruktiva tankemönsterstrategier. Slutsats: Gymnasielärarna upplever sin psykosociala arbetsmiljö till stor del som stressig eftersom yrket är gränslöst. Det är brist på resurser vilket medför att lärarna har svårt för att känna sig tillräckliga och skapa en balans mellan arbete och fritid. Därför krävs det mycket egenansvar och att de leder sig själva för att kunna känna meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet i yrket. Empirin belyser att lärarna använder sig av självledarskapsstrategier för att uppnå KASAM, exempelvis genom självobservation, positivt självprat och mentala bilder. Det framkom även att lärarna använder sig av strategierna vi kallar för fokusera, acceptera och prioritera för att känna känsla av sammanhang.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)