Pedagogers arbete med att stödja och utveckla elevers kunskap i matematik : Vilka arbetssätt används på mellanstadiet?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Detta arbete är en studie om hur pedagoger i fyra klasser på mellanstadiet arbetar för att elever ska nå kunskapsmålen i matematik. Studiens syfte är att ur pedagogers perspektiv beskriva och besvara frågan om vilka arbetssätt som används på mellanstadiet i matematik. För att få svar på studiens forskningsfrågor har en kvalitativ studie genomförts på fyra olika kommunala skolor där metoden kvalitiativa intervjuer av fyra pedagoger används. Resultatet av studien visar att motivationen och kommunikationen har stor betydelse för att elever ska kunna och vilja lära sig matematik. Vidare visar studien att pedagoger har lite tid att hjälpa elever som behöver extra stöd och utmaningar i ämnet samt att pedagogerna oftast använder läromedlet i undervisningen för att elever ska nå kunskapsmålen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)