Vinflaskans färg, form och vikt : En studie av marknadsföring, konsumentpåverkan och preferens

Detta är en M1-uppsats från Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan

Författare: Daniel Collin; Patrik Nilsson; [2013]

Nyckelord: bottle; design; marketing; preference; wine.;

Sammanfattning: Vinmarknaden av idag präglas av allt tuffare konkurrens, och går från att ha varit traditionsbunden mot att bli mer och mer marknadsorienterad. Det går att se trender i att flaska och förslutning vid sidan av etikett börjat användas allt mer som marknadsföringsredskap. Denna studie avser belysa betydelsen av själva flaskan, genom att specialstudera tre flaskattribut: flaskans färg, form och vikt. Vinflaskans attribut undersöks avseende hur de används, eller kan användas, i marknadsföringssyfte för att påverka kundens preferens vid val av vin. Marknadsföringsaspekten begränsas till att behandla främst produktdifferentiering. Metoden för denna studie är i form av en litteraturstudie av fyra vetenskapliga artiklar. Resultatet uppvisar viss betydelse av flaskform, flaskfärg och flaskvikt för konsumenters preferens, men att dessa tenderar att vara underordnade andra attribut. Differentierande formgivning kan påvisas påverka konsumenter positivt, oavsett attribut. I diskussionen finner denna studie tydliga samband mellan hur produktdifferentiering som marknadsföringsstrategi beskrivs i litteraturen och hur vinkonsumenters preferensbeteende beskrivs i empirin, vilket leder till slutsatsen att strategierna har kundpåverkan. Studien finner även att det framför allt gällande flaskfärg och flaskvikt finns potential att utveckla den differentierande marknadsföringen ytterligare

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)