Kreativa marknadsföringskomponenter

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Sammanfattning: Syfte: Mänskligheten strävar alltid efter att utvecklas och kreativitet är en central del i processen då världen ständigt blir mer komplex. Forskning inom området kreativitet är således en nödvändighet för ett modernt och framåtsträvande samhälle. Likaså inom marknadsföring ges kreativitet utrymme då marknaden idag är hårt konkurrensutsatt och utsatt för ett överflöd av marknadsföring. Det är därför av stor vikt att differentiera sig från mängden för att bli uppmärksammad och kreativitet är en betydelsefull del i att göra marknadsföring synlig. Syftet med studien är att söka förståelse kring vilka kreativa marknadsföringskomponenter som bidrar till uppmärksamhet samt hur de påverkar graden av uppmärksamhet. Syftet är även att minska det existerande forskningsgapet inom området.Design/metod: En empirisk undersökning av uppmärksammade reklamfilmer har gjorts för att uppnå studiens syfte och inspiration är till stor del hämtad från kulturanalys. Studien innehåller en kvalitativ analys av nio reklamfilmer där fyra marknadsföringskomponenter med koppling till kreativitet har identifierats och analyserats. De komponenter som inkluderats i studien är originalitet, humor, storytelling samt kändiseffekt och tidigare forskning och teorier inom dessa områden har legat till grund för studien.Resultat: Resultatet av studien visar att samtliga marknadsföringskomponenterna återfanns i fem av de nio reklamfilmer som analyserades. Originalitet och storytelling återfanns i de fyra resterande reklamfilmerna. Samtliga av komponenterna konstateras därför bidra till att öka uppmärksamheten kring en reklamfilm dock i olika stor utsträckning. Originalitet och storytelling är tillsynes en nödvändighet medan humor och kändiseffekten är komponenter som kan öka chanserna ytterligare för en reklamfilm att nå stor uppmärksamhet. Studien har även resulterat i slutsatsen att humor i större utsträckning återfinns bland uppmärksammade reklamfilmer. Studien bekräftar även tidigare forskning som visar att oväntade element är den form av humoristisk reklam som till största delen återfinns i dagens reklam.Framtida forskning: För framtida forskning rekommenderas det att studien utökas med analys av fler mediekanaler, observationer under längre tidsperiod samt intervjuer med respondenter som för första gången utsätts för reklamen. Det för att öka överförbarheten samt trovärdigheten och göra studiens resultat mer generellt applicerbart inom marknadsföring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)