Ordförråd och läromedel En studie om ordförråd hos högstadieelever och ord i läromedel

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Susanne Duek; [2012-04-18]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Föreliggande arbete är en delstudie i projektet BIGFOT vid Institutet för Svenska som andraspråk vid Göteborgs universitet. Uppsatsen har skrivits inom ramen för min masterutbildning i Svenska som andraspråk. Studien har främst en kvantitativ ansats men också kvalitativa inslag ingår, och den bygger på två analyser: dels ett frekvensbaserat ordtest som har utförts på fyra olika högstadieskolor i tre städer och dels en frekvensanalys av ord i läromedel. Ordtestet består av 64 testord hämtade från OrdiL-korpusens 1500 vanligaste ord, m a o är orden i testet mycket vanligt förekommande ord i läromedel för den testade åldergruppen. Texter hämtade ur fyra olika läromedel för ämnena samhällskunskap, geografi, matematik och biologi har också analyserats utifrån ordfrekvens. Av resultaten för de två analyserna har jag sedan försökt dra slutsatser hur elevernas förutsättningar att förstå ämnesinnehållet ser ut. Naturligtvis spelar en mängd faktorer in för förståelsen när man läser en text, men ordförrådet torde vara en mycket viktig del i det, inte minst för andraspråkselever som eventuellt inte har samma kulturella förförståelse som många gånger förutsätts i skolsammanhang. Resultaten pekar på att stora delar av testgruppen bestående av 255 elever, har luckor i ordförrådet på de testade orden. Andraspråkselever har lägre resultat och man kan också se en viss skillnad bland pojkar och flickor. Flickor når högre resultat både bland förstaspråkselever och bland andraspråkselever, men totalt sett har även manliga förstaspråkselever bättre resultat än både flickor och pojkar med svenska som andraspråk. Även startålder och sammansättning av elevgrupper på en skola tycks ha betydelse för resultaten. Av resultaten att döma kommer stora delar av hela testgruppen få svårigheter att förstå texterna, men hur undervisningen är upplagd är troligen avgörande och kan sannolikt kompensera för de brister i ordförrådet som eleverna generellt sett uppvisar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)