Varför drama? : En studie om betydelsen av drama för elever i F-3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Syftet med den här kvalitativa studien är att undersöka och få mer kunskaper omlärare och dramapedagogers uppfattningar om dramats betydelse för elever i F-3.Genom semistrukturerade intervjuer med två lärare och en dramapedagog har datasamlats in för att kunna besvara vilken betydelse de anser att drama kan ha förinlärning av ämnesstoff, för att förebygga och lösa konflikter, för blyga ellerinåtvända elever samt vilka möjligheter och svårigheter de ser med att arbeta meddrama i skolan. Studien utgår från den hermeneutiska inriktningen och har kopplatstill det personlighetsutvecklande, det kritiskt frigörande samt det holistiskt lärandeperspektivet som är dramapedagogiska teorier. Drama har tydlig koppling tillsvenskämnet och ska enligt läroplanens uppdrag finnas med som ett övergripandeinslag i skolarbetet och estetiska aspekter ska uppmärksammas. Resultatet stämmertill stor del överens med tidigare forskning. Resultatet tyder på att drama kan varavärdefullt för inlärning såväl i svenskämnet som i andra ämnen eftersom elever kanha olika lärstilar. Det framkommer även att drama är en tillgång i konflikthanteringsåväl som för att få elever att våga prata och berätta samt att förbättra självförtroendeoch självkänsla. Resultatet tar upp en rad aspekter som kan påverka möjligheterna attarbeta med drama i skolan såsom läroplanen, lärarnas kunskap i ämnet samtorganisatoriska svårigheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)