”Samer, finns de på riktigt?” : en analys av hur svenska samer och den samiska kulturen framställs i läroböcker

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Denna uppsats undersöker hur läroböcker för de samhällsorienterande ämnena samhällskunskap, religion, historia och geografi framställer Sveriges ursprungsbefolkning, samerna. 19 läroböcker ämnade för årskurs 4-6 från fyra olika förlag utgör materialet och underlag för analys, där både bilder och text granskas. De teoretiska utgångspunkterna är meningsskapande - vilken världsbild är det läroböckerna förmedlar - samt rasifiering i form av hur ”vi” och ”dem” kontrasteras emot varandra. Metoden som används är en pragmatisk diskursanalys och utifrån denna har mönster i hur läroböckerna talar om samer kunnat skönjas. Resultatet visar att svenska samer och dess kultur skildras utifrån fyra övergripande teman eller diskurser, dessa är renskötsel, historia, svenska statens frånvaro samt enhetlighet. Analysen visar även att samer framställs som passiva och klädda i den traditionella dräkten, kolt. Detta överensstämmer till stor del med tidigare forskning på området. Sammantaget visar studien på att lärobokstexterna som helhet kan förmedla en schablonartad bild av svenska samer som eventuellt kan leda till fördomar. Även detta går i linje med tidigare forskning. Nyckelord: Samer, läroböcker, årskurs 4-6, diskursanalys, meningsskapande 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)