Vad innebär historiemedvetande? - En studie om sex historielärares förhållande till begreppet historiemedvetande

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2014]

Nyckelord: 0;

Sammanfattning: Enligt läroplanen så är syftet med historieundervisningen på gymnasiet att utvecklaelevernas historiemedvetande. Därför är den föreliggande studiens problemområdehistorielärares förhållande till begreppet historiemedvetande. Studiens syfte är attundersöka historielärare på gymnasiets förhållande till begreppet historiemedvetandeoch till de direktiv i läroplanen som baseras på detta begrepp. Studiensfrågeställningar behandlar hur lärarna tolkar och arbetar med begreppet respektiveläroplanens direktiv. Forskningsobjektet motiveras dels av vetenskapliga studier somvisar att historielärares undervisning ofta är osamstämmig med läroplanen och dels avstudier som visar att undervisning utifrån begreppet historiemedvetande medför vissasvårigheter.För att få frågeställningarna besvarade har data samlats in via kvalitativa enkäter därlärarna har fått stor frihet i att välja hur de besvarar frågorna. Totalt deltar sexgymnasielärare i undersökningen och dessa har inte valts utifrån någon särskildurvalsmetod. Gruppen av lärare består av två kvinnor och fyra män och de har arbetatsom historielärare på gymnasiet i mellan ett och 15 år. Lärarnas svar har analyseratsmed hjälp av teoretiska begrepp som kommer ifrån forskning vars syfte ärnärbesläktat med den föreliggande studiens syfte.Studiens resultat visar att de flesta av lärarnas tolkningar av begreppethistoriemedvetande inte är helt förenliga med litteratur kring begreppet och inte hellermed läroplanens direktiv. Studien visar också att de flesta av lärarna inte involverarbegreppet i sin undervisning och att de inte heller redogör för begreppet för sinaelever. En förklaring till detta som studien finner är att lärarna upplever att de inte hartid att fokusera på begreppet historiemedvetande eftersom den större delen av tidenmåste användas till att gå igenom historiska fakta. Detta får konsekvensen attutvecklandet av elevernas historiemedvetande går från att i läroplanen vara dethuvudsakliga syftet till att i historielärarnas undervisning bli något implicit, någotsom möjligtvis sker omedvetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)