Skolan-En betydelsefull arena för främjandet av elevernas hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Vårt arbete beskriver hur EN skola arbetar på ett hälsofrämjande arbetssätt. Möjligheterna och eventuella svårigheter med ett hälsofrämjande arbete i skolan kommer att presenteras. Med hjälp av enkäter och intervjuer undersöker vi hur skolledaren, pedagogerna och skolhälsovården ser på sin roll i deras hälsofrämjande arbete. Vår fråga är: Vad betyder begreppet hälsa för skolan och hur omsätts det i praktiken? Världshälsoorganisationen (WHO) inställning till hälsa är inte bara att förhindra sjukdomar och dålig hälsa, utan att förebygga både fysiskt och psykiska hälsa. Eftersom skolan är en plats där vi kan möta de flesta elever är det viktigt att hälsoarbetet börjar där. Ett hälsofrämjande arbete kan förbättra både elevernas hälsa och deras kunskap. En salutogen teori är teorin som vi tycker är den som passar bäst för vårt arbete. Teorin handlar om att ta tillvara på det friska hos eleverna och vad de är duktiga på. Inte på det sjuka eller vilka problem som skulle kunna uppstå. Vår slutsats är att skolan har en vision om hur skolan vill arbeta men det fungerar inte i dagsläget. Några av pedagogerna arbetar redan på ett hälsofrämjande sätt men de önskar att få tydligare direktiv. För att få ett hälsoarbete att fungera, behövs det tydligare instruktioner och en fungerande skolledning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)