Skolledares komplexa uppdrag

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Syftet med denna kandidatuppsats är att att undersöka hur skolledare upplever sitt rektorsuppdrag och ser på sina möjligheter att, inom strukturen för svensk skolverksamhet, leda mot förbättrade skolresultat. Studien undersöker skolledarens uppdrag utifrån två organisatoriska nivåer; förvaltningsnivå och skolledarnivå. Kunskapsbidraget uppsatsen ämnar tillföra är att ge en nära beskrivning och analys av handlingsutrymmet dessa har, mot bakgrund av strukturella krafter som inverkar på detta utrymme, i form av kommunal styrning. Studiens forskningsfrågor är: Hur säkerställer Grundskoleförvaltningen att kommunens skolledare leder verksamheten mot ökad mål- och resultatförbättring? Hur upplever skolledarna de kommunala styrmekanismer de blir föremål för? Samt hur hanterar skolledaren sitt komplexa uppdrag, att utifrån mellanchefspositionen, leda skolverksamheten mot ökad mål- och resultatförbättring? För att besvara studiens syfte och frågeställningar har jag teoretiskt utgått från förvaltningsforskning genom teorier som belyser styrning av- och ledning i offentlig verksamhet. Resultatet av min studie kopplades också till tidigare forskning om mellanchefens komplexa uppdrag. Studien är en kvalitativ fallstudie på Grundskoleförvaltningen i en kommun i södra Sverige. Metoden baseras på åtta semistrukturerade intervjuer, med verksamma ledare inom skolverksamhet. Studiens resultat visar hur Grundskoleförvaltningen styr genom chefsrekrytering, chefsutbildning och chefsstöd och hur skolledaren uppfattar dessa styrmekanismer. Dessutom visar studien hur skolledaren uppfattar sitt rektorsuppdrag i skolan som linjeorganisation och hur hen hanterar sitt komplexa uppdrag genom bland annat kollegialt ledarskap och ett prestigelöst förhållningssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)