Var är kvinnorna? : En analys av läromedel i historia ur ett genusperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Författare: Hilena Larsson; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Skolan har ett uppdrag att jobba mot traditionella könsmönster och verka för jämställdhet och människors lika värde. Läromedel och främst läroböcker hargenerelltgenom tidernaoch än idag en stark ställning i undervisningen. Fram till början av 1990-talet granskade staten alla läromedel, mendetta ansvar är idag ålagt skolans rektorer och/eller lärare. Många lärare upplever dock att de inte hinner granska läromedlen och det finns därmed en överhängande risk att läromedlen och läroböckerna som används runtom i landet inte når upp till de krav och mål som finns formulerade i läroplaner och kursplaner. Denna undersökning syftar därförtill att analysera tre läromedel för årskurs 4-6 i ämnet historia ur ett genus-och jämställdhetsperspektiv. Undersökningen gjordes till största del genom en kvalitativ innehållsanalys men även till viss del genom kvantitativ datainsamling. För analysen av textinnehållet och insamlad data användes olika begrepp och analysverktyg från bland annat Yvonne Hirdmans forskning om genusordning och genuskontrakt, samt Mona Edwertz och Lars Lundströms genustrappa. I analysen framkommer det hur många kvinnor respektive män de olika böckerna skildrar, samt hur dessa framställs. Likt den tidigare forskning som presenteras i studien visar resultatetpå en underrepresentation av kvinnor i de tre läromedlen som analyseratsoch det är främst männens historia och liv som skildras. Förutom en ojämn fördelning av antalet kvinnor och män tycks de tre läromedlen som analyserats upprätthålla traditionella genus-och könsmönster. Detta indikerar att ingetav de tre läromedlen som analyserats visar på en medvetenhet kring varken genus eller jämställdhet, och det kan således tolkas som attläroböckerna får svårt att möta läroplanens jämställdhetsmål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)