Korrelationen mellan attityd och förmåga att lösa matematiska uppgifter

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Max Almgren; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I denna undersökning utreds om det finns någon korrelation mellan elevers attityder tillmatematik och deras förmåga att lösa matematiska uppgifter. Det görs genom en kvantitativmetod med hjälp av insamlande av enkätsvar. Begreppet attityd definieras i denna uppsatssom känslor, motivation, syn på sin självförmåga, stress och ångest. Enkäten är utformad föratt täcka alla dessa aspekter av begreppet. Undersökningen visar att det finns korrelation. Entydlig korrelation mellan elevers förmåga att lösa matematiska uppgifter och attityder sombland annat synen på ämnets användbarhet, synen på sin egen självförmåga, känslor avirritation och obehag, stress och ångest verkar finnas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)