Undervisningsmetoder för att främja självständiga elever på slöjden

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Ann-charlotte Boholm Wall; [2012]

Nyckelord: slöjd; självständighet; pedagoger;

Sammanfattning: Sammanfattning       Syftet med min studie har varit att undersöka lärares uppfattningar om hur olika undervisningsmetoder främjar mer självständiga elever på trä och metallslöjden. Jag har fördjupat mig i gällande styrdokument och tagit del av den nationella utvärderingen av grundskolan (slöjd) som genomfördes 1992 och 2003. Relevant forskning kring självständigt arbete har granskats. Därefter har halvstrukturerade intervjuer genomförts med sex trä- och metallslöjdlärare och observationer i respektive lärares klassundervisning. Jag har även kopplat mina studier till vad läroplanerna 1962, 1969, 1980 och 1994 säger om självständigt arbete. Resultatet visar att alla lärarna som deltog i min studie använde sig av gemensamma genomgångar, enskilda utförliga instruktioner, diskuterade problem och design med eleverna, använde arbetsbeskrivningar, skisser, ritningar och litteratur för att få mer självständiga elever. Studien tar också upp metoder som elever använder sig av för att bli mer självständiga. Resultatet visade att en stor del av eleverna valde att lösa problemen själv och att hjälpa varandra. Vad som förvånade mig i min studie var resultaten från slöjdforskarna Borg (1995), Hartman, Thorbjörnsson, Trotzig (1995) och pedagogen Svenssons (2000) studier. De menade att slöjdlärarna haft svårigheter ända sedan läroplanen 1962 att klara av vissa delar av styrdokumenten (framförallt självständighetskraven) i undervisningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)