Naturen: Representationer av naturen i reklamfilm för svenskt margarin.

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Kultur och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att analysera naturrepresentationer i reklamfilm för svenskt margarin. Motivet har varit att tydliggöra vilka representationer av naturen som används för att skapa känslan av naturlighet kopplat till margarin, samt vilka natursyner som framträtt ur dessa. Två utvalda reklamfilmer från Lätta (2015) och Bregott (2017) har analyserats genom en narrativanalys. Med utgångspunkt i analysen visar denna studie att medan margarin är en kulturell omvandling, används bilder av naturen för att vädja om det naturliga. Resultatet visar att trots att reklamfilmer använder en viss natursymbolik, avgörs representationer främst av kulturella och samhälleliga kontexter. Analysen konstaterar även nuvarande natursyner som något som styrs och formas enligt människans behov med en viss syn på hållbarhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)