Svenska logopeders och logopedstudenters uppfattningar om kriterier för språkstörning: en jämförelse med CATALISE-projektet
Sammanfattning: Syfte: Studien undersökte till vilken grad svenska logopeder och logopedstudenter håller med om kriterier för språkstörning framtagna av en engelskspråkig expertpanel (CATALISE). Vidare efterforskades samstämmigheten inom gruppen samt om deltagarnas bakgrund påverkade resultaten. Syftet med projektet var att bidra till det nationella och internationella konsensusarbetet kring kriterier för språkstörning för både klinik och forskning. Metod: Till studien gjordes en översättning av CATALISE:s 27 påståenden om språkstörning. Denna samt bakgrundsfrågor om deltagarna bildade en enkät. Deltagarna fick skatta på en femgradig Likertskala till vilken grad de höll med om påståendena samt kommentera dem. Totalt svarade 184 personer. Vid dataanalysen beräknades typvärde samt andel konsensus för varje påstående. När minst 80% hade skattat 4 eller 5 tolkades det som konsensus. Vidare analyserades skattningarnas variationsvidd samt fritextkommentarerna. Det gjordes gruppjämförelser och korrelationsanalyser mellan deltagarnas bakgrund och skattningar. Resultat: Konsensus uppnåddes på 14 påståenden. Nästan alla hade ett typvärde på 4 eller 5. Variationsvidden var 1–5 på de flesta påståendena. Endast svaga samband mellan deltagarnas bakgrund och skattning hittades. Slutsats: Studien visar att svenska logopeder och logopedstudenter är samstämmiga och eniga med CATALISE inom vissa områden, men oeniga gällande andra, främst komorbiditet och kravet på diskrepans mellan verbal och ickeverbal förmåga. Resultaten indikerar att konsensusarbete kring språkstörning är viktigt.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)