” There is a difference, because gender” En kvalitativ studie om hur kön görs på ett barnhem i Moshi, Tanzania

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Syfte: Syftet med vår undersökning är att studera hur man konstruerar kön på ett barnhem i Moshi, Tanzania utifrån att titta på aktiviteter och platser. Vi vill titta på hur barnen och personalen talar om och gestaltar kön på barnhemmet. Frågeställningar: 1. Finns det könade, respektive könsneutrala aktiviteter för barnen på barnhemmet och hur ser i så fall dessa ut (det vill säga hur gestaltas kön i relation till aktiviteter)? 2. Finns det platser som är könade respektive könsneutrala för barnen på barnhemmet och hur ser i så fall dessa ut (det vill säga hur gestaltas kön i relation till platser)? 3. Hur talar barnen om och hur iscensätter de kön, samt hur talar personalen på barnhemmet kring barnens sätt att vara flicka respektive pojke? Metod: Materialet till denna kvalitativa studie har inhämtats med hjälp av strukturerade intervjuer och direktobservationer för att skapa en bild av hur man på detta specifika barnhem gör kön. Vi har en socialkonstruktionistiskt utgångspunkt där vi ser på kön som en social konstruktion. Resultat: Det vi fann mest framträdande i resultaten från denna studie var att flickor och pojkar separerades i könsspecifikagrupper när det kom till viktiga frågor och att detta var ett sätt att göra kön på barnhemmet. De fick i en tidig ålder lära sig om vilka beteenden, aktiviteter och platser som var lämpliga för en flicka respektive pojke. Ett sätt att köna aktivt var att begränsa samt utöka möjligheterna för barnen att delta i viss aktivitet och vistas på en viss plats. Vi såg att barnen tidigt skolades in i det rätta sättet att förhålla sig till dessa aktiviteter och platser, utifrån sitt kön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)