röster om att ha varit föremål för ett tvångsomhändertagande som barn."> röster om att ha varit föremål för ett tvångsomhändertagande som barn uppsatser examensarbeten examensarbete examensjobb uppsats stipendier stipendium uppsatsämne uppsatsämnen">

"Jag är en individ och jag är också värd någonting" : röster om att ha varit föremål för ett tvångsomhändertagande som barn

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi; Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

Sammanfattning:

Syftet med studien var att undersöka personers upplevelser av att ha varit tvångsomhändertagna enligt LVU som barn. Detta har genomförts med en kvalitativ ansats där fyra kvinnor intervjuades med stöd av en utarbetad intervjuguide. Denna täckte frågeområdena bemötande, skolgång, relationer och identitetsskapande. Resultaten tolkades utifrån livsmodellen, som är en del av den ekologiska systemteorin, samt utifrån kognitiv teori. De mest framträdande resultaten var att informanterna sällan känt sig hörda i utrednings- eller beslutssammanhang vilket medförde att deras åsikter sällan tagits i beaktande. Det påvisades även att de sällan hade en fullföljd utbildning, men ändå var självförsörjande vid intervjutillfället. Vidare framkom att de hade haft en trygg relation till någon vuxen under placeringstiden samt att placeringstiden renderat i en positiv identitetsutveckling. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)