Förskollärarutbildningens relevans för yrkesverksamma förskollärarstudenter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: I Skolverkets (2013) beskrivning av kompetensprofilen för förskollärare går det att läsa om de förmågor en förskollärare ska kunna visa ute i förskolans verksamhet. Tillika förmågor som förskollärarutbildningar behöver kunna erbjuda sina studenter inför kommande yrkesroll och arbetsuppgifter som förskollärare. Syftet med denna uppsats är att studera hur yrkesverksamma förskollärarstudenter ser på utbildningens innehåll i relation till den praktiska yrkesrollen. Liknande undersökningar har gjorts, men som då behandlat andra inriktningar på utbildning varför denna studies problem anses betydelsefullt att forska vidare om. I denna studie har en kvalitativ metod använts då studien utgått ifrån ett frågeformulär besvarat av 6 yrkesverksamma förskollärarstudenter. Studien har vidare analyserats utifrån en lärandemodell av Knud Illeris (2007) om lärandets fundamentala processer där speciellt tillägnelseprocessen valts ut på grund av dess relevans i denna studie. Begreppet transfer har även legat till grund för analysen då dess betydelse kan sammankopplas med just tillägnelseprocessen i vald modell. Resultatet i studien visar att det som yrkesverksamma förskollärarstudenter anser kännetecknar en förskollärares yrkesroll ute i arbetslivet kan likställas med de kunskaper och färdigheter de anser en förskollärare är i behov av ute i arbetslivet. Resultatet i studien visar även att Föflex-utbildningen tillgodoser yrkesverksamma förskollärares behov av kunskaper och färdigheter på olika sätt beroende på om det är teoretiska eller praktiska förmågor. Vidare visar studien att det finns en skillnad vad gäller de teoretiska ämnenas och de praktiska ämnenas möjligheter att transfereras till de yrkesverksamma förskollärarstudenternas arbetsplatser. De praktiska ämnena anses lättare att implementera på arbetsplatsen än de teoretiska. Vad gäller yrkesverksamma förskollärarstudenters drivkraft att lära så varierar den beroende på vilka kurser som studenterna läser. Likaså visar studien att känslor är kopplade till denna drivkraft, vilket i sin tur även påverkar den transfer som sker till arbetsplatsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)