Förekomst av balanssvårigheter och försenad motorisk utveckling samt effekt av balansträning hos barn med senorineural hörselnedsättning: en litteraturstudie.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

Sammanfattning: Sammanfattning Bakgrund: Sensorineural hörselnedsättning (SNHL) är en typ av hörselnedsättning där cochleans eller hörselnervens funktion är försämrad. I innerörat sitter balansorganet och hörselorganet i nära relation till varandra. Balans är en komplex funktion som uppstår av samspelet mellan individen, omgivningen och den uppgift som ska utföras. Barns motoriska utveckling är en åldersrelaterad process med individuella skillnader. Syfte: Studien hade ett tredelat syfte, att via en litteraturstudie, dels ta reda på förekomst av balanssvårigheter och försenad motorisk utveckling hos barn med sensorineural hörselnedsättning, dels att ta reda på om cochleaimplantat påverkade balansfunktion och motorisk utveckling och till sist att ta reda på vilken effekt träning hade på balansfunktion och motorisk utveckling hos barn med sensorineural hörselnedsättning. Studiedesign: Litteraturstudie Material och metoder: Sökning i databaserna PubMed och CINAHL gjordes 2020-03-13 med fokus på fysioterapeutisk relevanta studier utifrån arbetets syfte och frågeställningar. Totalt inkluderades 30 artiklar. Kvalitetsgranskning av samtliga artiklar genomfördes enligt Carlsson och Eimans bedömningsmall för kvantitativa studier. Tjugofem artiklar bedömdes som grad I och fem artiklar bedömdes som grad II. Resultat: Tjugoen studier belyste barn med SNHL och konstaterade att balansproblematik förekom. Sjutton av dessa visade en signifikant skillnad jämfört med kontrollgrupp. Detsamma gällde de sju studier som belyste barn med SNHL och påverkan på motorisk utveckling. Signifikanta skillnader sågs i fyra av studierna. Fem studier noterade att deltest av balans var mer avvikande än de andra testmomenten i testet Movement Assessment Battery for Children (M-ABC). Sex artiklar visade att barnen med cochleaimplantat (CI) presterade sämre vid test av balans än kontrollgrupperna. Tre artiklar undersökte om det fanns en skillnad i om CI var på eller avslaget, här skiljde resultaten sig åt. Sex studier som undersökte träningsinterventioner skilde sig i form av träning och duration men samtliga studier visade positiv effekt genom att balansfunktionen och den motoriska utvecklingen förbättrades. Former av träning som sågs i de inkluderade studierna var bland annat: Tai Chi, capoeira och konventionell balansträning. Slutsats: Barn med SNHL har en påverkad motorisk utveckling och sämre balans jämfört med barn utan hörselnedsättning. Träning har positiv effekt på både balans och motorik enligt de studier som inkluderats i denna litteraturstudie. Inga generella slutsatser går att dra om cochleaimplantatets påverkan på balans eller motorisk utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)