Antagonismen i dagligvaruhandeln - En dialektisk historiografisk studie av den svenska dagligvaruhandeln

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Examensarbetets titel: Antagonismen i dagligvaruhandeln – En dialektisk historiografisk studie av den svenska dagligvaruhandeln Seminariedatum: 27 maj 2015 Ämne/kurs: FEKN90, Examensarbete på Civilekonomprogrammet: 30 HP Författare: Oscar Svärd & Fanny Örneberg Handledare: Jon Bertilsson Fem nyckelord: Dagligvaruhandeln, Dialektik, Antagonism, Marknadsutveckling, Bifurkationer Syfte: Syftet med uppsatsen är att ge en bättre inblick i det antagonistiska maktförhållandet mellan återförsäljare och leverantörer inom dagligvaruhandeln, ur ett historiskt perspektiv. Genom att studera hur antagonisterna agerat gentemot varandra de senaste decennierna är intentionen att på så sätt identifiera hur olika vändpunkter har bidragit till att utveckla branschen. Utifrån detta är förhoppningen att kunna bidra med en holistisk bild av dagligvaruhandeln och hur olika händelser under de senaste 30 åren är sammankopplade. Genom studien vill vi fylla det informationsgap som finns för att intressenter ska kunna få en bättre förståelse för hela branschen, dess historiska utveckling samt möjliga vägar branschen kan komma att ta i framtiden, baserat på historiska utvecklingsmönster. Metod: Detta är en kvalitativ studie med en deduktiv ansats och ett dialektiskt historiografiskt perspektiv. “Extended Case Method” har använts för att koppla samman microempiri från intervjuerna med makrofaktorer från dokumentstudien. Teoretiska perspektiv: Det teoretiska avsnittet innehåller teorier om dialektik och antagonism, vilka används för att beskriva utvecklingen av den svenska dagligvaruhandeln. Komplexitetsteorin används som komplement för att beskriva störningar (bifurkationer) som utlöst förändringar på marknaden. Empiri: Uppsatsens empiri består av en gedigen dokumentstudie av branschskrifter från 1980-­‐talet och framåt samt primärdata från intervjuer med branschinsatta personer. Resultat: Slutsatserna som har dragits från studien är att den svenska dagligvaruhandeln inte är lika antagonistisk som till en början antagits och dialektiken är inte alltid tydlig utan periodvis enkelspårig. Marknaden har istället drivits av återförsäljarsidan medan leverantörerna snarare har varit passiva. Marknadsutvecklingen förklaras mer passande med hjälp av begreppen “marknadsdrivare” och “marknadsdriven” samt med modellen om “Förändringens Fyra Rum”. De huvudsakliga vändpunkterna som har identifierats som katalysatorer för marknadens utveckling är återförsäljarnas centralisering och effektivisering samt etableringen av lågprisalternativ och EMV.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)