Rektorers perspektiv på lärares utmaningar med att undervisa om programmering i teknikämnet åk 4–6 : En studie utifrån implementeringsteorin

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Programmering implementerades formellt i juli 2018 i den svenska läroplanen och krävde att alla tekniklärare i grundskolan integrerade programmering i sin undervisning. Den här uppsatsen bygger på en enkätundersökning där totalt 91 rektorer i Sydsverige har medverkat för att få fram deras perspektiv på utmaningar med den nya reformen. Utgångspunkten är att kunna besvara frågan: Vilka utmaningar beskriver rektorerna gällande lärarnas undervisning om programmering i teknikämnet? Under analysen av data identifierades flera utmaningar. Trots att rektorer har en skyldighet att erbjuda kompetensutveckling, visar resultatet på att det är just kompetensen hos lärare inom programmering som är en av mest framträdande utmaningarna. Rektorerna beskrev även resurser som en utmaning för lärarna samt svårigheter med att skapa en förståelse om programmeringens innebörd i läroplanen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)