Energi, enhetlighet, effektivitet - enhetsdrivmedel

Detta är en Kandidat-uppsats från Försvarshögskolan

Sammanfattning: Försvarsmaktens nya inriktning mot ett internationellt verksamhetsfält innebär att anpassningarbehövs/krävs för att uppnå interoperabilitet med övriga samverkande aktörer. För attkunna verka med ett högt tempo, flexibilitet och uthållighet inom ramen förmanöverkrigföring eftersträvas en förenklad logistik på stridsfältet.En del av denna utveckling omfattar ett eventuellt införande av enhetligt drivmedel/bränsle(Single-Fuel Concept). Denna drivmedelskomponent exemplifierar interoperabilitet enligt destrukturer som gäller inom NATO och EU. Uppsatsens syfte är att ta fram styrande faktorersamt beskriva krav för en eventuell implementering av enhetligt drivmedel/bränsle inomFörsvarsmakten. Vidare är uppsatsens målsättning att identifiera problemområden med syfteatt ge underlag för materiel– och organisationsutveckling. Metoden för studien är deskriptiv.Litteraturstudierna och de kvalitativa intervjuerna utgör huvudsakligt källmaterial föruppsatsen.De viktigaste slutsatser som erhållits är att enhetsdrivmedel/bränsle sannolikt kan ge operativafördelar med ökad effekt vid stridskrafternas insatser. Ett flertal begränsningar har konstateratsoch problemområden bedöms främst omfatta materielanpassning och viktiga komponenterinom miljöområdet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)