"Att skriva för hand är ett vinnande koncept men digitala verktyg är ju elevernas framtid" : En studie om lärares uppfattningar och deras skrivundervisning utifrån skrivande för hand samt med digitala verktyg

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka vilka uppfattningar lärare har om en skrivundervisning där digitala verktyg samspelar med skrivande för hand. Vidare undersöks även hur digitala skrivverktyg respektive skrivande för hand används i skrivundervisningen och slutligen är studiens syfte att jämföra lärares uppfattningar med befintlig forskning. Studiens empiriska material är insamlat genom kvalitativ metod, närmare bestämt semistrukturerade intervjuer. Respondenterna består av sex verksamma lärare inom årskurs F-3. Resultatet från den insamlade empirin har analyserats utifrån studiens teoretiska utgångspunkter och sedan ställts mot tidigare forskning i ett diskussionskapitel. Studiens resultat visar att när det kommer till den tidiga skrivundervisningen ser majoriteteten av respondenterna större fördelar med skrivande för hand jämfört med skrivande med hjälp av digitala verktyg. Vidare visar resultatet att skrivande för hand, bland merparten av lärare, även tar större plats i skrivundervisningen och är ett naturligt val i undervisning av exempelvis bokstavsinlärning samt delar av textstruktur. Digitala verktyg uppfattas framför allt positivt för elever med olika svårigheter som exempelvis finmotorik men även när det kommer till skrivande av texter där fokus läggs på enbart innehåll. I fråga om hur den egna undervisningen relaterar till befintlig forskning visar resultatet att samtliga lärare i stor utsträckning bygger sin undervisning på egen beprövad erfarenhet. Aktuell forskning inom skrivundervisning är något som lärare förser sig med på egen hand samt genom kollegiala samtal. I resultatet framgår att de flesta lärare upplever avsaknad av kompetensutbildningar som erbjuder kunskapsutveckling inom meningsfull integrering av digitala verktyg i skrivundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)