Teori i musikklassrummet : En studie om musiklärares arbetssätt vid teoretiska moment

Detta är en M1-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Sammanfattning: I denna studie presenteras tre lärare och deras arbetssätt när de arbetar med de teoretiska delarna i musikundervisningen. Studien skildrar hur musiklärare kan undervisa teoretiskt i ett klassrum där eleverna är vana vid att arbeta praktiskt-estetiskt. Den visar också kreativa exempel på hur den teoretiska undervisningen kan bedrivas för att väcka intresset för teoretiskt arbete hos eleverna. Perspektivet på studien är utifrån ett lärarperspektiv där musiklärare under olika lektioner i olika årskurser har observerats och lärarna har sedan intervjuats. Empirin är analyserad utifrån ett fenomenografiskt och didaktiskt perspektiv. Resultatet visar flera olika arbetssätt som lärare kan använda sig av när de undervisar i musikämnets teoretiska moment. Lärarna talar om vikten av att använda olika medier när kunskapen förmedlas, det vill säga att informationen ges via bild, video, tal eller praktiska övningar för att eleverna ska hålla motivationen uppe under en hel lektion. Resultatet visar också hur lärarna ofta förmedlar teoretisk kunskap som kan komma att hjälpa eleverna i det praktiska musicerandet. Alla lärare är överens om att elevernas inställning till musikämnets teoretiska delar är negativ, men att denna inställning kan ändras över tid med hjälp av de olika metoderna som beskrivs i resultatet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)