Konsulters identifiering med organisationen : En kvalitativ studie om hur organisationsidentitet kan marknadsföras internt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Sofia Bergström; Annelie Pull; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Konsultbranschen är en växande marknad där konkurrensen ökar i takt med att personalomsättningen även ökar. Detta innebär ökade krav på konsultorganisationer och hur de hanterar sina anställda med syftet att hålla dem lojala. Vidare så är konsulter särskilt utsatta då de kan spendera mycket tid ute hos sin kund vilket distanserar dem från sin arbetsplats och kan påverka deras tillhörighet och organisatoriska identifiering. Genom intern marknadsföring så kan det interna varumärket stärkas och förmedlas till samtliga medarbetare på så vis att de blir medvetna om och implementerar organisationens interna budskap så som värderingar och stereotypiska beteenden. Utifrån värderingar, mål och stereotypiska drag som finns i organisationen så skapas en identitet. Målet med intern marknadsföring kan ses som att få samtliga medarbetare att förstå och anta denna identitet vilket i sin tur kan påverka deras arbetsprestation, hur de trivs och mycket annat. Denna studie utgår från teorier inom intern marknadsföring och organisationsidentifiering. Den syftar till att öka förståelsen för hur intern marknadsföring kan förmedla organisationens identitet och skapa en kontext där konsulter känner gemenskap, förstår sitt syfte och identifierar sig med organisationen. Studien avseratt besvara forskningsfråga: Hur kan interna marknadsföringsaktiviteter förmedla organisationens identitet och påverka konsulters organisatoriskaidentifiering?För att besvara denna forskningsfråga så har en kvalitativ studie utförts med 6 semistrukturerade telefonintervjuer. Urvalet är taget ur samma konsultorganisation samt består av 2 respondenter med strategiskt ansvar, 1 respondent med visst ledaransvar samt 3 konsulter med olika lång erfarenhet i organisationen. De empiriska fynden är analyserade utifrån teman som sedan har kopplats till tidigare forskning för att finna indikationer på samband. Studiens resultat visar att konsulter upplever konflikterande organisationsidentifiering i sitt yrke då de befinner sig ensam under en lång tid ute hos kund. Detta motverkas genom intern marknadsföring via intern kommunikation, träning och utbildning, interna marknadsundersökningar samt sociala aktiviteter. Konsulterna uttrycker att de interna relationerna till kollegor och chefer är den viktigaste faktorn ideras identifiering till organisationen. Detta indikerar på att konsulterna identifieras sig till sin avdelning eller kontor mer än organisationen i stort. Dock förmedlas en organisatorisk identitet med tillhörande värderingar och visioner uppifrån och ner i hierarkin på ett tydligt och effektivt vis vilket visar sig genom att samtliga respondenter är medvetna och förstår de interna budskapen samt implementerar dem. Med andra ord, interna marknadsföringsaktiviteter utgör en viktig roll i förmedlingen av organisationens identitet vilket påverkar konsulternas externa leverans till kunden medan medarbetarrelationer är det som konsulterna identifierar sig till främst.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)