Att tillgängliggöra ett ämnesspråk inom NO- och teknikundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt utgår från frågeställningen "kan undervisning främja inkludering av alla elever genom att tillgängliggöra språket i det naturvetenskapliga klassrummet och hur?". Sökprocessen bestod av två delar. Den första delen utgjordes av identifiering av lämpliga sökord samt utveckling av en sökteknik. Den andra delen bestod av en systematisk och strukturerad sök-process. Redovisningen av resultatet delades in i fem kategorier: digitala verktyg; socioscientific issues; inquiry-based learning; 5R instructional model; och transspråkande. Resultaten förespråkade bland annat att eleverna ska få använda hela sin språkliga repertoar som resurs, såväl som olika nationella språk som ämnes- och vardagsspråk. Det belyste även att praktiska- och kommunikativa arbetssätt kan skapa sammanhang som upplevs som meningsfulla för eleverna, vilket främjar utvecklingen av ämnesspråket och ämneskunskaperna hos eleverna. Utifrån analysen av resultaten förs resonemang om att det inte finns mycket forskning rörande ämnet samt att en större del av forskningen utgår från ett specialpedagogiskt perspektiv. Vidare anser skribenterna att det skulle vara givande att undersöka tillgängliggörandet av ämnesspråket ytterligare samt användningen av kodväxling som resurs i klassrummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)