"Kom nu! Nu kör jag utan dig." : En kvalitativ observationsstudie om barns språkliga verktyg i socialt samspel och lek.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om barns språkliga verktyg i socialt samspel och lek. Metoden som används är icke-deltagande observationer. Barn i de yngre åldrarna använder ett flertal olika språkliga verktyg så som: imitation, obser-vation och verbalt språk för att leka, förstå lekens innebörd, gå med i leken och starta en lek. Studien visar att leken är komplex i förhållande till barns språk och delaktighet vilket gör att barn använder sig av en variation av de språkliga verktygen för att förstå den. En slutsats att dra utifrån studiens resultat är att det krävs strategier och en oer-hörd kompetens av barnen för att bemästra leken regler och innehåll. Något som utom-stående kan har svårt att uppfatta. Därför finns det inget krav på att barn använder sig av specifika språkliga verktyg, däremot krävs förmåga att kunna kombinera strategier efter situation, för att hitta vägar in i olika lekar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)