En analys av hur svenska modeföretag arbetar med transparens av sin värdekedja : I kommunikation mot slutkonsument

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur svenska modeföretag arbetar med transparens av sin värdekedja för att kommunicera de sociala- och miljömässiga avtryck som verksamheten medför. Studiens resultat kan förhoppningsvis bidra till ökad kunskap om hur trovärdighet och tydlighet kan uppnås/användas för att förbättra kommunikationen från företag till konsument. Metod: Studien har en kvalitativ metod med en deduktiv ansats. Semistrukturerade intervjuer har utförts för insamling av empiri. Intervjuguiden har baserats på de definierade centrala begreppen utifrån studiens forskningsfrågor som innehåller begreppen transparens, värdekedja, kommunikation, ansvar och framtid. Resultat: Samtliga företag i studien strävar efter transparens i hela sin värdekedja, vilket omfattar fibertillverkning, tygtillverkning, produktion, färgning och transporter. Genom webbplatser, hållbarhetsrapporter, certifieringar och sociala medier kommunicerar företagen transparens till slutkonsument. Samtliga företag i studien anser att det är nödvändigt att skapa förändring och förbättra delar av sin värdekedja för att bidra till en mer hållbar framtid. Även att kommunicera mer till slutkund angående cirkulariteten hos en modeprodukt och hur företagen i studien kan samarbeta med andra företag för att bygga en bättre och mer hållbar framtid. Relevans: Studien bidrar med relevanta utgångspunkter för hur företag bör arbeta med transparens av sin värdekedja för att bidra till en så hållbar textilbransch som möjligt. Relevansen förstärks då studien ligger rätt i tiden med med konstanta förändringar för hållbarhet inom textilbranschen och där transparens är grundstenen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)