"Vi bara pratar om tidiga insatser, nu måste vi agera." : SPECIALPEDAGOGENS ROLL I FÖRSKOLEKLASS

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Författare: Elisabet Jannok; Tanja Martinsson; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med denna studie är att belysa förskollärares, specialpedagogers, rektorers samt kvalitetsutvecklares uppfattningar om och förväntningar på specialpedagogens roll i den obligatoriska förskoleklassen. Den forskning som tidigare genomförts har främst riktat sig mot specialpedagogens roll i förskola och skola och det finns begränsat med forskning om specialpedagogens roll i den nyligen lagstadgade obligatoriska förskoleklassen. Studien har en flervalsmetod som grund, där onlineenkäter och semistrukturerade telefonintervjuer har genomförts med sammanlagt 32 respondenter i tre mindre kommuner i Sverige. Syftesfrågorna i denna studie är: Hur kommer specialpedagogens kompetens till uttryck i förskoleklassens praktik? Vilka förväntningar finns på specialpedagogens arbete och roll i förskoleklassen? I resultatet framkommer bland annat att specialpedagogen inte har en självklar roll i förskoleklassen idag. Kvalitetsutvecklare och rektorer anser att specialpedagogens viktigaste roll är handledning, medan förskollärarna förväntar sig att specialpedagogens roll i huvudsak ska vara handledande, dokumenterande samt specialundervisande. Specialpedagogerna själva anser att de främst ska arbeta med anpassningar i lärmiljön och pedagogiska utredningar, men också handledning, dock i mindre grad än vad förskollärarna förväntar sig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)