Produktbeskrivningar och betalningsvilja : En kvantitativ studie om hur sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar påverkar konsumentens betalningsvilja

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Produktbeskrivningar kan kommunicera de fördelaktiga egenskaper som en vara medför, vilket kan få produkten att skilja sig från mängden. Under de senaste decennierna har det skapats ett ökat intresse för både sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar och för företag blir det allt viktigare att lyckas identifiera vilka faktorer som påverkar betalningsviljan hos konsumenter. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar påverkar konsumentens betalningsvilja. Metod: Metoden har en deduktiv ansats och vår empiriska insamling har skett utifrån en kvantitativ metod i form av en enkätundersökning. Populationen avser individer mellan 15–75 år som antingen dricker kaffe regelbundet eller som någon gång har inhandlat bryggkaffe i en livsmedelsbutik. Resultaten har bearbetats i SPSS där dem har analyserats utifrån deskriptiv statistik, korrelationsanalys och regressionsanalys.  Resultat och slutsats: Studiens resultat påvisar att sensoriska produktbeskrivningar på kaffe har en positiv effekt på konsumentens betalningsvilja. Sensoriska smakattribut är de viktigaste att kommunicera i en produktbeskrivning för att tilltala konsumenten. Däremot påvisar studiens resultat att produktbeskrivningar som är miljömärkta i form av ekologisk och Fairtrade-märkning, har en starkare påverkan på konsumentens betalningsvilja för kaffe än vid sensoriska produktbeskrivningar.  Examensarbetets bidrag: Vårt bidrag till ämnet företagsekonomi och marknadsföring är att produktbeskrivningar för kaffe främst bör framföra kvalitetsstämplar om sådana finns för att påverka konsumentens betalningsvilja. Vid icke ekologiska eller Fairtrade-märkta produkter, bör de sensoriska attributen förmedlas för att ha en positiv inverkan på konsumentens betalningsvilja. Förslag till fortsatt forskning: Efter denna studie kan vi konstatera att betalningsviljan skiljer sig åt beroende på vilken produktbeskrivning som framställs. Det skulle därför vara av intresse att även se till olika varumärken för kaffe vid framställandet av olika typer av produktbeskrivningar för att se om betalningsviljan förändras. För framtida forskning vore det även av intresse att se till hur sensoriska produktbeskrivningar i samband med miljömärkningar hade påverkat konsumentens betalningsvilja.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)